Polscy Internauci
W ubiegłym roku według badań „we are social” było w Polsce 25,7 mln użytkowników Internetu, a 13 milionów aktywnie korzystało z mediów społecznościowych. Statystyczny Polak ze średnim czasem przebywania w sieci wynoszącym 4,9 godziny na dobę zajmuje 13 miejsce na świecie. W mediach społecznościowych spędzamy przeciętnie 2,1 godziny na dobę, co jest wynikiem w okolicach średniej. Obecność w sieci www daje więc ogromne możliwości jeżeli chodzi o promocję firmy i szanse dotarcia do potencjalnych klientów. Należy jednak mieć świadomość specyfiki Internetu i wiedzę na temat tego jak wykorzystać jego potencjał.
Strona internetowa
Witryna www to obecnie podstawowa wizytówka firmy w Internecie. Warto więc zadbać o to aby nie tylko wyglądała efektownie i oferowała ciekawe dla użytkowników treści, ale również o to by była odpowiednio zoptymalizowana pod wyszukiwarki. Większość internautów przegląda tylko pierwszą lub maksymalnie dwie strony z wynikami wyszukiwania. Dzięki wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest szansa, że wejdą na naszą stronę i zainteresują się ofertą. Jeżeli prowadzi się popularny biznes jak na przykład salon fryzjerski lub serwis samochodowy, to warto skupić się na pozycjonowaniu lokalnym na frazy np. fryzjer Bielsko, lub serwis samochodowy Bielsko-Biała, niż na frazy ogólne. Będzie to znacznie mniej kosztowne i bardziej efektywne. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem, jest czasochłonne i zależy od wielu czynników. Czasem efektywniejszym rozwiązaniem będzie poprowadzenie kampanii Google AdWords.
Media społecznościowe
Dobrze zadbać także o obecność tam, gdzie można spotkać wielu potencjalnych klientów, a więc w serwisach społecznościowych. Obecność w nich pozwala utrzymywać bezpośrednie relacje z ich użytkownikami, a także kreować wizerunek marki i zwiększać jej rozpoznawalność. Profile na samym Facebooku posiada już ponad 12 mln Polaków (Fanpage Trends 01.2015). Pozostałe serwisy społecznościowe takie jak Google+, NK, czy Twitter są mniej popularne, ale warto pamiętać również o nich. Zwłaszcza, że po ostatnich zmianach algorytmu najbardziej popularnej wyszukiwarki – również sygnały z social media mają wpływ na pozycję strony. Obecność w serwisach społecznościowych oznacza nie tylko szansę, ale wiąże się również z ryzykiem wystąpieniem sytuacji kryzysowej. Firma nie ma bowiem wpływu na komentarze zamieszczane w profilu przez użytkowników. Jednak jeśli reakcja jest szybka, a dialog prowadzi się umiejętnie, to nawet sytuacja kryzysowa może obrócić się na na korzyść firmy. Warto więc powierzyć prowadzenie profilu specjalistą, którzy nie tylko będą dbali o systematyczne dodawanie treści, ale będą również prowadzić dialog i reagować na sytuacje kryzysowe.
Serwisy tematyczne i blogi
Warto również być obecnym w serwisach branżowych. Często takie serwisy pozwalają na założenie profilu firmy lub na tematyczne wpisy. Takie serwisy nierzadko odwiedzane są przez klientów, którzy szukają specjalistów w danych dziedzinach. Warto również prowadzić firmowego bloga, w którym można udzielać rad i wskazówek związanych z tematyką, którą zajmuje się firma. Na przykład prowadząc firmę zajmującą się sprzedażą sprzętu dla wędkarzy można prowadzić bloga w którym będą zamieszczane testy sprzętu, relacje ze spotkań branżowych i informacje o aktualnych promocjach. Priorytetem muszą być jednak ciekawe treści, a informacje typowo sprzedażowe muszą być sporadyczne, aby nie zniechęcić odbiorców do systematycznego zaglądania na bloga. Informacje o nowych wpisach warto również zamieszczać na mediach społecznościowych. Integracja mediów i spójny przekaz dają efekt synergii.